Szeplőtelen
fogantatás ünnepe az ember negatív válaszát hivatott kijavítani és pozitívra
változtatni. Az ősbűn elkövetése után az első ember, Isten hívására így válaszolt:
„Hallottam lépteidet a kertben, s féltem,
mert mezítelen vagyok, tehát elrejtőztem.” Ez volt sajnos az első ember
hozzáállása, amely nyomott hagyott az Istennel való viszonyunkban. Minden
ember az eredeti bűnnel születik a világra.
Isten
üdvözítő terve Mária személyében egy olyan teremtményt választott ki, akiben
nyilvánvalóvá lett az ő szeretete, és az embernek készített üdvösség.
Mária
lelkét nem terhelte az eredeti bűn, sem személyes bűne nem volt. Tehát szeplőtelenül
tiszta maradt létezése első pillanatától
kezdve, egészen a mennybe felvételéig. Az emberiség, de még a hittudósok is
nehezen jutottak el ennek a ténynek a felismeréséhez. A szeplőtelen fogantatás
hittitkának nagy magyarázója és védelmezője egy ferences hittudós: Duns Scotus volt, akinek a sírját az ősz
folyamán Kölnben meglátogathattuk. II.
János Pál
pápa 1993. március 20-án, amikor ünnepélyesen
kihirdette Scotus tiszteletének megerősítését
az
egész egyházban így mutatta be:
"Isten
dicsősége
ragyog
föl boldog Joannes Duns Scotus tanításában és életszentségében, aki a megtestesült
Ige hirdetője és
Mária szeplőtelen fogantatásának
védelmezője
volt." Duns
Scotus a magyarázatában nagyon egyszerűen és érthető módon vázolta fel, hogy a
mindenható Isten megtehette, hogy Máriát megőrzi az eredeti bűntől. Ezt illett
is megtennie, hogy az Ő szent Fiának szeplőtelenül tiszta édesanyja legyen, és meg
is tette. Tehát Máriát megőrizte az eredeti bűn foltjától. Nyilván
Mária is, Jézus Krisztus megváltó érdeméből volt mentes az eredeti bűntől és
ezt Isten számára előre vételezte. Ugyanakkor Máriában a megváltott ember
mintája áll előttünk, aki személyes döntésével nem bújt el Isten elől, mint az
első ember. Hanem az üdvösségtörténet meghatározó kegyelmi pillanatában azt mondotta: „Íme,
az Úr szolgálóleánya: történjék velem szavaid szerint!”
Mi az eredeti bűnnel születtünk a
világra, de a keresztségben Isten eltörölte lelkünkről az ősszülők által elkövetett bűnt. Ugyanakkor ez
kapuként nagyon sok kegyelmi segítségnek utat nyitott. Szent Pál apostol ezért
ad hálát az efezusi hívekhez irt levelében: „Áldott
legyen az Isten, Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki Lelkének minden mennyei
áldásával megáldott minket Krisztus által.”
Isten
kegyelmi ajándéka egyben feltételezi és igényli a mi személyes együttműködésünket.
Szintén szent Pál írja az első olvasmányban: „Szolgáljunk … fölsége dicsőségére, mi, akik már korábban is Krisztusba
vetettük reményünket.” Máriához hasonlóan nekünk is készségesnek
kell lennünk, hogy a hivatásunkból fakadó feladatoknak-, szolgálatoknak eleget
tegyünk. Hozzáállásunkkal, törekvésünkkel nekünk is együtt kell működnünk Isten
kegyelmével, hogy ami negatív bennünk-, körülöttünk, az pozitívvá változzon. Így
leszünk mi is a megváltás munkatársaivá ott, ahová a gondviselés állított, ott
ahol felismertük, hogy Isten kegyelmi segítségével tennivalónk van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése