Csíksomlyói Kegytemplom és Kolostor - Hirdetések

hétfő, április 12, 2010

A szeretett tanitvány


A San Damianoi ikonon, János apostol Jézus és Mária között áll. Ő az apostol, „akit kedvelt Jézus” A legközelebb van Jézushoz, ahogyan az Utolsó Vacsorán is (Jn 13,23). Ő valóban a Jézus és Mária közötti szeretet kiváltságos helyét foglalja el, Jézus oldalsebe alatt, amelyből vér és víz, forrásozik. János bennünket is képvisel.
János feje Mária irányába fordul és hajlik meg, aki neki anyja a Lélekben. Gyermeki szeretettel Máriára tekint, ahogy hallja Jézus szavait: „Nézd, a te anyád" Testtartása annak a gyermeknek a testtartását idézi, aki tudja, hogy szeretik és örül ennek a szeretetnek. Jobb keze, úgy, mint Máriáé, Jézusra mutat, aki gyengédségének és imádatának tárgya. János köpenye rózsaszínű. Ez a szín hagyományosan az örök bölcsesség szeretetét jelképezi. A Biblia Bölcsesség könyvében a következőt találjuk: "A bölcsesség eléje megy azoknak, akik vágyódnak utána, s előre megmutatja magát." (Bölcs 6,13) Jézus első szavai, amelyeket Jánoshoz intézett, a következők voltak: "Mit akartok? … és aznap nála maradtak." (Jn 1,38). János volt az, aki mindenekelőtt megtalálta Jézusban, magát a Bölcsességet. A figyelmet, amelyben Jézustól részesült, ugyanennek a bölcsességnek a következő mondata fejezi ki: "Szeretem azokat, akik szeretnek engem, akik virradatkor keresnek, meg is találnak." (Péld 8,17).
János fehér köntöse jelenti győzelmét a test felett, a teljes tisztaságot, amelyet a hagyomány neki tulajdonít. Ez a tisztaság érdemesíti arra, hogy elnyerje a bölcsességet "Mert nem tér a bölcsesség gonosz szándékú lélekbe, és nem lakik bűnnek adózó testben" (Bölcs 1,4) és hogy bőségben kapja a Szentlelket.
Szent Ferenc mindig előszeretettel idézte János evangéliumát, írásaiban is bőségesen merített belőle.

XXII Intelem (32-40)

„Hozzá kell menekülnünk, mint lelkünk pásztorához és püspökéhez, aki ezt mondja magáról: Én vagyok a pásztor, ki legeltetem juhaimat és életemet adom juhaimért.  Ti pedig mindnyájan testvérek vagytok.  És ne hívjatok senkit Atyátoknak a földön, mert egy a ti Atyátok, aki a mennyekben van. Mesternek se hívassátok magatokat, mert egy a ti mesteretek, ki a mennyekben van.  Ha énbennem maradtok, és az én igéim bennetek maradnak, kérjetek, amit csak akartok, és megkapjátok. Ahol ketten vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük. Íme, én veletek vagyok mindennap a világ végezetéig. Az igék, melyeket szólottam nektek, lélek és élet. Én vagy az út, az igazság és az élet[1]. „



[1]27: vö. Jn 14,23; vö. Jn 14,23; Lk 21,36 28: Lk 21,36; Mk 11,25; Lk 11,2; Mt 6,9 29: Lk 18,1 31: vö. Jn 4,23-24 32: 1Pét 2,25 35: vö. Mt 23,8-10 36: Jn 15,7 37: Mt 18,20 38: Mt 28,20 40: Jn 14,6;

Nincsenek megjegyzések: