Hamvazószerdával beléptünk a
nagyböjt szent idejébe. Tapasztaljuk, hogy mennyire körül vesz a világ zaja és
ostromolja a keresztény életünk-, és meggyőződésünk várfalait. Az evangéliumban azt olvastuk,
hogy .„Jézus … telve Szentlélekkel
visszatért a Jordántól, és a Lélek a pusztába vitte negyven napra, és
kísértette az ördög.” Most mi is, az Úr Jézus példáját követve, a Lélek ösztönzésére
kivonulunk a nagyböjt lelki pusztájába. Jézusnak a pusztában három kísértést
kellett kiállnia.
Az
első a kenyér kísértése. ,,Ha Isten Fia
vagy, mondd ennek a kőnek, hogy változzék kenyérré.’’ Valahogy arról szól
ez a kísértés, hogy a sátán ügyeskedve el akarja terelni Jézust az Atya akaratára
való figyeléstől. Arra ösztönözte, hogy inkább törődjön magával, hisz nagy feladat
előtt áll. Az Úr Jézus válasza azonban: ,,Nemcsak
kenyérrel él az ember.” Egy másik helyen ezt így fejezte ki: „Az én eledelem, hogy teljesítsem a mennyei
Atya akaratát.” Mindebből látszik, hogy a kenyér kísértését nem szűkíthetjük
le a fizikai kenyérre. Inkább egy gyűjtő fogalomról van. Arról, hogy emberi
módon gondolkodva, ki nem érdemelhető előnyt szeretnénk Istennél magunk számára.
Azt, szeretnénk elérni, hogy ne kelljen beállnunk a sorba, és Isten kivételezzem
velünk, mint akiknek kijár valami. Az úr Jézus példájában és tanításában ennek
a kísértésnek az ellenszere, hogy Isten akaratát keressük. Vagyis elsősorban
nem a maguk javán kell munkálkodunk, hanem igyekszünk Isten oldaláról megközelíteni
a dolgainkat. Ne Istent próbáljuk minden áron magunkhoz igazítani, hanem mi igazodunk
Isten akaratához. Ne Istent akarjuk rávenni, hogy fogja pártját a terveinknek,
hanem mi álljunk Isten tervei oldalára
A
második kísértés a hatalomról szól. „Felvitte
őt egy magas hegyre, és megmutatta neki egy szempillantás alatt a földkerekség
minden országát, és így szólt az ördög: ,,Mindezt a hatalmat és ennek
dicsőségét neked adom; mert az enyém, és akinek akarom, annak adom; ha tehát
imádsz engem, mind a tiéd lesz.’’ Jézus nem engedte elbódítania magát az
ördög hazug cselvetésétől, aki Isten helyére akar betolakodni. Ezért így válaszolt neki: ,,Írva van: ,,Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!’’ Felelős és személyes döntésünkön múlik, hogy
mi kinek a szolgálatába állunk, hogy mi az ami körül forog az életünk. A
hatalom kísértése magasba ragadhat, de minél magasabbra képzeljük magunkat
Isten nélkül, annál nagyobb az esélye a megszédülésnek és a zuhanásnak. Minél
szorosabban fonódik az életünk Istenhez, annál inkább biztonságban vagyunk, bárhol
állnánk is a mindennapjainkban.
A
harmadik kísértés a sikernek a
kísértése: A sátán Jeruzsálembe vitte Jézust, és a templom ormára állította,
és azt mondta neki: ,,Ha Isten Fia vagy,
vesd le innen magadat. Mert írva van ,,Angyalainak parancsol felőled, hogy
őrizzenek téged'', és ,,kezükön hordoznak téged, hogy kőbe ne üssed lábadat’’. Jézus ezt a kísértést is visszautasította
ezzel a határozott utasítással: ,,Ne
kísértsd Uradat, Istenedet''’’ Bármennyire
is vágyunk arra, hogy az életünk sikeres legye, földi szemszögből ez inkább
kísértés. Távlatokban nézve, bárcsak az üdvösség elnyerése lenne életünk legnagyobb
sikere. Ebben a küzdelmünkben pedig egész biztosan számíthatunk az Úr támogatására,
mert ő minden eszközt megad ehhez.
Az
evangéliumban a pusztai kísértés leírása ezzel a mondattal fejeződött be:
„Miután
mindezek a kísértések véget értek, az ördög elhagyta őt egy időre.”
Bennünket is megkísért a sátán és
el akar távolítani Istentől. Hogyha azt szeretnénk, hogy mindennek jó
kimenetele legyen, akkor válasszuk Jézus útját és küzdelmeinkhez kérjük az ő kegyelmi
segítségét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése