Örvendjünk mindnyájan az Úrban, ünnepet
ülve Szent Ferenc tiszteletére, kinek ünneplésén örülnek ma az angyalok és
magasztalják az Isten Fiát.
Assisiben a szent Ferenc
tiszteletére épített alsó templom a mennyezetén, mely a csillagos eget- , és
egyben a Mennyek Országát utánozza, a csillagok közepébe a művész kis tükröket
helyezett, egyrészt, hogy erősítse azok hatását. A csillag szimbolikus formája
előfordul a padozat berakásos mintáján és az oltáron is. A költői kérdés, hogy ki
is itt a sztár, a csillag? A válaszunk, amelyet szent Ferenc életpéldájával húz
alá, hogy a vezér csillag maga Jézus Krisztus. Minden más tőle kapja fényét, és
ezt a fényt tükrözi vissza, - így a ma ünnepelt szent Ferenc atyánk is. Ezt
állapította meg Celanoi
Tamás is, szent Ferenc életrajz írója, aki így kezdi a második életrajzot: „Megítélésem szerint boldogságos Ferenc az
isteni szentség legszentségesebb tükre és tökéletességének visszfénye.” 2
Cel. bev. Amikor
1228-ban, IX Gergely pápa szentté avatta Ferencet, többek között ezt mondta: „ Miként a hajnalcsillag az ég felhői közül
és a telihold ragyog a maga idejében, mint a Nap ragyogása úgy fénylik szent
Ferenc az Úr templomában” – az Egyházban! Ez a ragyogás a Krisztussal való
hasonlóságából ered, mert tökéletesen megvalósította krisztusi ideált: – aki
szent Ferencre néz, annak Krisztust juttatja eszébe.
A galatákhoz
irt levélben szent Pál apostol ezt írja: “Én
azonban nem akarok mással dicsekedni, mint Urunk, Jézus Krisztus keresztjével.
Általa keresztre szegezték nekem a világot, és engem is a világnak.” Mindezt pedig szent Ferenc is elmondhatta önmagáról.
A szent Ferenc Bazilikánál maradva, az alsó templom hajójának falait öt kép pár
díszíti. Alkotója az un. szent Ferenc mestere, valójában ismeretlen művész, valószínű
hogy egy a kolostorban élő, ferences testvér lehetett. A képek a húsvéti
misztériumról szólnak. Egyik oldalon öt kép Jézus szenvedését (passió)
ábrázolja-, a másik oldalon öt festmény párhuzamosan szent Ferenc együtt
szenvedését (conpassió) mutatja be. Az első kép pár: Jézust megfosztják
ruháitól – Ferenc visszaadja ruháit apjának. A mennyei Atya iránti határtalan
bizalom megnyilatkozása. A második kép pár: a keresztre feszítés – III. Ince
pápa álma: Ferenc megtámasztja az omladozó Lateránt. Harmadik kép pár: Jézust leveszik
a keresztről – Ferenc prédikál a madaraknak. Isten igéje íme nem halt meg,
hanem eljut ez egész világra. Negyedik kép pár: A sírba tétel, Jézus siratása –
Szent Ferenc stigmatizációja. A conpassió alap típusa az együtt szenvedés, egymás
sorsában való részesedés. Az ötödik kép pár: Krisztus megjelenik az emmauszi
tanítványoknak, – Szent Ferenc temetése, és a stigmák valódiságának
megállapítása. Ez a kép van legközelebb az oltárhoz. "Nem ezeket kellett elszenvednie az ember Fiának, hogy bemehessen
dicsőségébe?"
Szent
Ferencet is ma a mennyország dicsőségében szemléljük. Ezt a leghatékonyabb úton
érte el úgy, hogy engedelmeskedett az evangéliumban elhangzott Jézusi felszólításnak.
Például annak, amit a ma felolvasott részben hangzott el: “vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és
alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát. Az én igám édes, és az én
terhem könnyű.”
Bennünket
is erre buzdít példájával. Tanuljunk Jézustól, és amit megtanultunk cselekedjük
is, mint Szent Ferenc, mert csupán így lesz jelszerűvé, és gyakorlatiassá
keresztény életünk. és így találhatjuk meg lelkünk nyugalmát és örök boldogságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése