Márk evangéliumának központi kérdése,
hogy ki Jézus és milyen újdonságot hozott a személye. A mai vasárnap
felolvasott részlet azt boncolgatja, hogy vallásos megközelítésben mi a tiszta
és mi tisztátalan. Ugyanis a választott nép tanítói élesen szét akarták választani
Isten világát a többi dologtól. Így ami szerintük Istenhez tartozott azt tisztának
tartották, ami nem, az tisztátalannak nyilvánították. A kettőnek pedig még
véletlenül sem szabadott találkoznia, nehogy megfertőzze Isten világát. Szerintük
ez a rituális-, vagyis vallási tisztaság
biztosította Isten közelségét: „hol van
olyan nagy nép, amelyhez istenei oly közel volnának, mint hozzánk az Úr, a mi Istenünk,
valahányszor hozzá folyamodunk?” Ezért hangsúlyozza Mózes könyve a
törvény fontosságát: „Ahhoz, amit mondok,
ne tegyetek hozzá semmit és ne is vegyetek el belőle, hanem tartsátok meg az
Úr, a ti Istenetek parancsait, amelyeket adok nektek.”
Ilyen vallásos- és kulturális háttérbe
helyezkedik bele a mai evangéliumi történet, amikor a túl buzgó farizeusok
megjegyzik, hogy az apostolok mosdatlan kézzel étkeztek: „Látták,
hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis mosatlan, kézzel eszi a
kenyeret.” Tehát itt nem egészségügyi előírásról van szó, hanem korabeli vallási
előírást nem tartottak be az apostolok, és ez tűnt fel a farizeusoknak. Annak
ellenére, hogy a hallgatóság vallási törvényre hivatkozott, Jézus tanítása rávilágított
arra, hogy mégis csak emberi hagyomány volt ez a tisztasági előírás, és még sok
más hasonló, ami gyakran ürügyül szolgált arra, hogy erre hivatkozva ne tartsák
meg Isten parancsait.
Jézus rámutatva a lényegre néhány
hamis hozzáállást cáfolt.
-
Rávilágított arra, hogy az ember önhatalmúlag-, Isten megkérdezése
nélkül akarta eldönteni, hogy mi tartozik Istenhez, és mi nem, hogy hol
található Isten és hol nem. Mindez nem csak a dolgokra terjedt ki, hanem az embereket
is így osztályozták, egy felsőbbrendűségi érzést táplálva egyesekben. És
mindezt a vallás tekintélyével támasztották alá. Ez sajnos ez a magatartás nem
kizárólag a múlt világa, hanem ma is fellelhető. Ma is előfordul, hogy
valamilyen oknál fogva kiváltságokat követelünk, különbnek, vagy tisztábbnak
képzeljük magunkat másoknál.
- A másik téves magatartás, hogy emberi
szokásokat, elírásokat isteni tekintéllyel akarunk felruházni. Nyilván könnyebb
törvényre és előírásra hivatkozni, mit felnőtt keresztény magatartással
felelősséget vállalni tettinkért és annak következményeiért. Hányszor
hivatkozunk arra, hogy ezt mindig így szoktuk tenni, de azt már nem tudnánk
megmagyarázni, hogy miért.
- Végül nem feledkezhetünk meg a mai
evangéliumi részletben elhangzó jézusi tanításról, hogy egyedül Isten a szívek
vizsgálója és ő ítélheti meg a benső szándékot. És itt rejtőzik az Úr Jézus
tanításának lényege: „Az ember szívéből
származik minden gonosz gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, házasságtörés,
kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, léhaság.
Ez a sok rossz mind belülről származik, és tisztátalanná teszi az embert.”
Mindez arra ösztönöz bennünket, hogy
vizsgáljuk felül mennyire szívből jövők a tetteink, hogy szavainknak
gesztusainknak van-e benső arany fedezete és tartalma. Ne tulajdonítsuk
Istennek azt, ami kizárólag a mienk, ami tőlünk származik. Bizonyuljunk inkább
Isten keresőknek, mint olyanoknak, akik azt sugallják mások felé, hogy a
bölcsek köve kizárólag náluk található. Menyire igaza van Ferenc pápának,
amikor azt mondta: „Mi, keresztények nem
egy terméket árusítunk, hanem egy életmódot kommunikálunk.„
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése